Vedermethode in Café Weltevree

30 december 2020

Jaren geleden volgden een aantal verzorgenden, een opleiding bij Theater Veder in Amsterdam. Met vertrouwde muziek, poëzie en korte verhalen voor ouderen, leerden zij hoe je op een speelse manier contact kunt maken door middel van de Veder methode. En hoe je vanuit het spelen van een rolletje met het gedrag van mensen mee leert bewegen. Resultaat: een gevoel van veiligheid en je als bewoner gezien en welkom voelen. De Veder Methode is een interactieve en levendige manier om contact te maken met ouderen met geheugenproblemen. 

Om deze licht theatrale en luchtige contactmethode nieuw leven in te blazen, onderzochten Anita (begeleider welzijn) en Marieke (medewerker wonen & welzijn) hoe we dit weer in de Oudtburgh konden gaan organiseren.

Elke maandagmiddag
Marieke schreef de voorstelling ‘Leve de vakantie!’, die altijd begint in het verleden en eindigt in de tegenwoordige tijd. Anita maakte het draaiboek. Samen met Kimberley (begeleider welzijn) voert Marieke dit nu op maandagmiddagen uit, waarbij zij een activiteitenruimte omtovert tot een echt bruin café. De afdelingsbegeleider(s) helpen ook door de uitgenodigde mensen te brengen en te halen én er ook bij te blijven. Maximaal acht bewoners om het coronaproof en persoonlijk te houden.

Marieke komt tijdens de thee of koffie, na een klop op de tussenwand binnen dwarrelen als de danseres (Annie Lijsterbes). Na afloop nemen de bewoners een advocaatje en maakt Marieke een afspraak met de begeleiders om samen op de afdeling nog eens te kijken naar mogelijke Veder-contactmomenten. Er is niet eens zoveel voor nodig. Contact maken van hart tot hart is het sleutelwoord. Zo wordt voor ons het zorgen voor mensen ook steeds mooier werk!

Fotogalerij

Vragen?

Neem contact met ons op:

Locaties en wijkteams

U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met een locatie of wijkteam. In het overzicht vindt u alle gegevens.

Klachten & suggesties?

Magentazorg staat voor goede zorg en dienstverlening. Wij willen zorg leveren van hoge kwaliteit. Voldoen wij niet aan uw verwachtingen of heeft u een suggestie? Dan horen wij dat graag.