Nog een manier van zorgverlenen binnen Magentazorg

Nog een manier van zorgverlenen binnen Magentazorg

4 mei 2023

Innovatie is niet meer weg te denken binnen de zorg, dat is bij Magentazorg niet anders. Sinds december vorig jaar is gestart met de implementatie van beeldzorg. Priscilla Jennings - manager wijkverpleging zorg aan huis - vertelt ons meer over deze innovatieve stap binnen Magentazorg.

Beeldzorg aan huis
“De naam zegt het eigenlijk al: beeldzorg is het verlenen van zorg via een beeldscherm”, legt Priscilla uit. De cliënt kan zo gemakkelijk thuis of op een andere locatie gebeld worden via de tablet. Deze manier van zorg bieden en ontvangen draagt bij aan de vrijheid van de cliënt, er is alleen een eigen tablet of een tablet van Magentazorg nodig. Zo hoeft de cliënt niet altijd thuis te blijven en kan de beeldzorgmedewerker veel effectiever werken. Win-win dus.

“Beeldzorg wordt nu vooral ingezet bij geplande zorgmomenten. Denk aan medicatiecontrole, wonden, stomacontrole, maar ook bij mantelzorgondersteuning en het aanleren van verpleegtechnische vaardigheden”, vertelt Priscilla. Door dit soort geplande zorgmomenten via beeldzorg te behandelen wordt er geen reistijd ingezet door de professional. Hierdoor is Magentazorg in staat om de zorg anders in te delen. Doordat er minder reistijd is, is er meer tijd voor het verlenen van zorg, dit kan fysiek zijn, maar ook middels beeldzorg. Aangezien de vraag steeds verder stijgt en het aantal zorgprofessionals afneemt,  zijn dit soort innovatieve ideeën essentieel.

Meer dan alleen zorg
Beeldzorg is op een eenvoudige manier voor iedereen toegankelijk. Zo zijn er diverse instellingen op de tablet mogelijk: voor de cliënt die digitaal vaardig is, zijn er net wat meer mogelijkheden dan voor een cliënt die iets minder ver is. Verder beschikken de tablets - naast de praktische zaken - ook over andere functies die bijdragen aan gezelligheid, plezier en ontmoeten. Zo kunnen de cliënten online meedoen aan een wekelijkse bingo.

Een positieve verandering
“Zowel de zorgverleners als de cliënten zijn ontzettend enthousiast over deze nieuwe manier van werken”, vertelt Priscilla. “We krijgen hele leuke reacties. Zo ervaren cliënten dat ze meer tijd en ruimte hebben om de dag in te delen zoals zij dit willen. Het is zo makkelijk om de tablet mee te nemen en overal waar de cliënt zich bevindt zorg te krijgen, dat is een groot voordeel. Voor de zorgverleners is deze nieuwe manier van werken al bijna niet meer weg te denken. We zitten nu nog in de implementatiefase, maar wat mij betreft kun je het woordje pilot wel weglaten. Het is een gegeven dat wij op deze manier gaan en blijven werken”.